Indonesië & studeren voor tentamen - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Ilene Brouwershaven - WaarBenJij.nu Indonesië & studeren voor tentamen - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Ilene Brouwershaven - WaarBenJij.nu

Indonesië & studeren voor tentamen

Blijf op de hoogte en volg Ilene

01 Mei 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Op dit moment ben ik druk (aan het proberen om ) te studeren voor mijn laatste twee tentamens. Afgelopen maandag en dinsdag heb ik de eerste twee tentamens gehad die wel redelijk goed zijn verlopen. Mijn eerste tentamen werd afgenomen in een grote sporthal, waar de tentamens van vier verschillende vakken tegelijkertijd werden gehouden. Het was voor mij vooral een flashback naar de middelbare school eindexamens; met een grote groep in een gymzaal, wachten tot je mag beginnen.
Er hingen grote lijsten op de deur om je naam en stoelnummer, waardoor het hele proces vrij soepel verliep, en men was erg stip met op tijd beginnen.
Mijn laatste twee tentamens zijn aanstaande zaterdag (voor mij erg vreemd, maar schijnt hier normaal te zijn) en volgende week woensdag.
Een erg vreemd idee dat ik nog maar minder dan een week heb op NUS ! De tijd van afscheid nemen begint, en veel mensen zijn al klaar met tentamens en op reis/op weg naar huis. Zelf ben ik ook nog van plan om nog wat rond te reizen voordat ik terug ga naar Nederland, maar daar later meer over!

Eerst nog natuurlik wat vertellen over mijn trip van vorige week (ook alweer bijna een week/twee weken geleden)! Ik was mijn rondreis op Java begonnen in de hoofdstad van Indonesië, Jakarta. De stad staat er om bekend erg druk, vies, lawaaierig en met veel verkeer overlast te zijn. Deze dingen kan ik helaas niet ontkennen (vooral het verkeer, stoplichten en oversteek plaatsen bestaan zo goed als niet), maar ik vond het zeker de moeite waard om deze metropool gezien te hebben, vooral de overblijfselen van de Nederlandse koloniale tijd. Wat mij zeker nog verhaaste wat de hoeveelheid locals die nog een aantal woordjes Nederlands sprak. Sommige gaven toe het geleerd te hebben om de hoeveelheid Nederlandse toeristen die de stad bezoekt te woord te kunnen staan, andere hadden vroeger wat opgestoken.
Zondag was ik na een hele mooie (maar lange, 8 uur) treinreis door de rijstvelden in Yogyakarta aangekomen.Yogjakarta staat bekend als de ‘culturele’ hoofdstad van Java, en is eigenlijk nog bekender om de nabije tempels Borobudur en Prabaman. De stad zelf is netzoals vele andere Aziatische steden (verkeer, drukte etc.) maar een stuk toeristischer dan Jakarta. Ondanks dat ben ik in Yogja zelf, maar ook tijdens mijn bezoek aan de tempels en mijn treinreis naar Madiun minstens 25 gevraagd of men met mij op de foto mocht. Natuurlijk geen groot probleem, maar na tien keer achter elkaar geposeerd te hebben word het toch wel vermoeiend haha. Wat ik mij vooral afvraag is wat ze met die foto’s doen later (Facebook, fotoalbum ???)
De tempels waren echt waanzinnig mooi, vooral Borobodur waar s’ochtends vroeg ( half 5 moeten opstaan) de mist over de temple en de omliggende rijstvelden hing. Ik vond het zeker ook erg speciaal om Madiun bezocht te hebben, en had de drie uur lange warme treinreis in een commuters trein (werd raar aangekeken) er zeker voor over !

Nu is het toch echt helaas weer tijd om mijn studie ontwijkende gedrag te stoppen en verder te gaan met mijn samenvatting voor Southeast Asian politics. Tot snel weer!




  • 01 Mei 2014 - 17:17

    Oma Nora:

    Hi Ilene! Wat schrijf jij toch mooi over je reizen! Daar geniet ik van.
    Nu eerst de tentamens, heel veel succes daarmee.
    En dan als beloning nog een laatste rondreis..... niet vergeten je fans daar van mee te laten genieten, aub.
    Liefs, Oma

  • 05 Mei 2014 - 08:37

    Angerique:

    Ha ilene, leuk om dit allemaal weer te lezen, bedankt voor je verslag. Ik wens je sterkte bij je laatste tentamen en ben benieuwd wat je komende weken nog gaat doen. Liefs en groet vanuit nederland, angerique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilene

Actief sinds 03 Dec. 2013
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 8042

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 01 Juni 2014

Exchange Singapore

Landen bezocht: